Open Huis - opent deuren?

19-03-2014

Inmiddels is een open huizen dag een breed ingezet en veel gebruikt marketingmiddel om woningen onder de aandacht te brengen. Zaterdag 5 april zetten vele duizenden te koop staande woningen de deuren weer wagenwijd open. Vele verkopers wachten vol spanning op de kijkers, in de hoop uiteindelijk die ene koper te vinden. Om het de zoekers zo makkelijk mogelijk te maken, halen de makelaars weer alles uit de kast; Funda, tv- en radiocommercials, pagina grote advertenties, campagnes op social media sites en zelfs aparte open huis websites. De afgelopen jaren laten de cijfers een redelijke opkomst zien. Gemiddeld hebben de meeste woningen 1 a 2 kijkers. Maar er zijn ook woningen met maar liefst 20 of meer kijkers. Het feit dat er nu wellicht iets minder potentiële aspirant-kopers de afgelopen keren boer op gingen, wordt wellicht mede verklaard door het feit dat relatief meer eigenaren zelf bij hun woning moeten blijven. De huidige trend is namelijk eerst je eigen woning verkopen, voordat je naar iets anders gaat kijken. Daarnaast kun je je afvragen of het open huis nog wel van deze tijd is? De makelaar is toch over het algemeen zeer flexibel in het maken van afspraken. Ook bezichtigen op zaterdag en begin van de avond is voor vele makelaars geen issue meer. Toch is het kijken zonder makelaar voor velen blijkbaar nog steeds aantrekkelijk. Regelmatig krijg ik de vraag of het meedoen aan een open huis zinvol is. Mijn advies is in bijna alle gevallen ja! Het is mijns inziens een goede manier om de woning extra onder de aandacht te brengen. Daarnaast tonen cijfers van de brancheorganisaties maar ook van andere onafhankelijke adviesbureaus aan dat het meedoen aan het open huis de kans op verkoop vergroot. Een en ander is ook gemeten in de periode na het open huis. Toch ben ik me er zeker van bewust dat het nogal het nodige vraagt van verkopers. Zij moeten over het algemeen zelf aanwezig zijn, en met het huidige open huis is dat een behoorlijke tijd. Wekenlang zijn de voorbereidingen in gang en ben je als verkoper er al mee bezig. Dan is het eindelijk zover: je huis is schoon, de verse koffie staat klaar naast de heerlijk geurende appeltaart en dan maar afwachten of er iemand komt. Als de bezoeker uitblijft is de teleurstelling over het algemeen erg groot. Krijg je wel kijkers dan volgt de spanning of er ook daadwerkelijk iets op volgt. Voor kopers is het ook best spannend. Je hebt een leuk huis gezien tussen dat enorme aanbod en dan? Dan is het verstandig om een eigen makelaar in te schakelen. Die kan u namelijk op de hoogte brengen van de kansen die de huidige woningmarkt biedt. Voor nu geldt in ieder geval, een goede onderhandelingspositie en meeprofiteren van de verlaagde overdrachtsbelasting en gunstige rente.

Conclusie, het open huis is absoluut geen wondermiddel, maar is nog steeds een goede tool om in te zetten en te gebruiken. Zowel voor verkopers als kopers.

Recent bekeken